tisdag 15 juni 2010

Oj! Vilken resa

Satt och funderade lite på detta med BMI och letade upp en sida för att räkna ut mitt BMI.
Jag hamnade på ett BMI på 24,1
Enligt BMI modellen är du "normalviktig" om du har ett BMI mellan 20-25, om jag översätter det till vikt för mig skulle det betyda att mitt "viktspann" är 64,9 - 81,1 kg.
Tror ingen vill se mig väga 65 kg, snacka om lite!

Konstaterade även att jag har haft fetma, dvs ett BMI över 30!
Japp en gång i tiden vägde jag hela 98 kg, vilket är ett BMI på 30,2, dvs FETMA!!!
I samma veva kom jag på att jag har idagsläget gått ner 20 kg från då, inte illa!
Har för mig att jag var så här fet typ 2001-2002, efter det har jag en gång tappat ca 15 kg ner till ca 83 kg. Detta skedde med viktväktarna och en svältdiet, när jag la av med den dieten gick jag snart upp igen till 94-95 kg. Nu började jag testa GI och gick ner några kilo till 87-88 kg, men det gick segt och jag var tvungen att mer eller mindre svälta mig för att gå ner.
Så april förra året kom jag i kontakt med LCHF för första gången och bestämde mig för att testa, då vägde jag 87-88 kg.
Efter ca 10 dagar med omställningsbesvär började kroppen vänja sig och det första jag märkte var att magen blev bra, mindre gaser och jag behövde inte springa på toa hela tiden.
Snart började jag tappa i vikt, långsamt som jag vill och trotts en del gosaker på semestern visade vågen på nedåt.
Jag fortsatte äta LCHF och sedan kom julen och jag bestämde mig för att testa äta kolhydrater mest för att få bekräftat att LCHF var bra för mig. Sagt och gjort jag julen gick och efter julen visade vågen att jag lagt på mig två kilo och hela julen hade magen vart gasig och krånglig.
Så veckan efter trettondagen tog jag tag i livet igen, fast övertygad att LCHF var min grej, på en vecka gick jag ner de två kilona jag hade gått upp.
Hela våren har jag ätit LCHF med undantag när jag vill och den senaste månaden har jag slagit in på att träna enligt Mark Sissons koncept med stenåldersträning. Jag har märkt att jag har blivit uthålligare, piggare, gladare och självklart smalare och mer muskulös.

Idag väger jag 77,5 - 78,5 kg, midjemått ca 89, dvs sen min maxvikt har jag minskat 20 kg och sedan jag började med LCHF 10 kg. Man brukar säga att de sista kilona är svårast. jag håller med för när jag var med i viktväktarna hade jag målvikten 80 kg, nådde den aldrig trotts rena svältkosten!
Nu har jag genom att äta massa mat och aldrig vart hungrig gått ner två kilo under den målvikt jag aldrig nådde då!
Vad jag har för mål nu?
Min dröm är 75 kg och en kropp som inte skäms för sig på beachen, har en bit dit, men har heller inte bråttom. För en dröm ska ju vara ouppnålig, fast med LCHF känns den nåbar!
För att citera Jonas Colting:
"Jag vill ju bara se bra ut naken!"

Inga kommentarer: