torsdag 27 maj 2010

Fundering!

Tänk om fler skulle ta hand om sina kroppar som de tar hand om t ex bilen, trädgården eller kanske intresset för fotboll.
Någon sa en gång att "Din kropp är ditt tempel" och vilka stora tempel många människor bygger idag genom att följa de traditionella kostråden.
Det är dessutom inte konstigt att amerikaner blir fetare och fetare, de vill ju alltid vara störst, bäst och "vackrast", tyvärr vill svenskarna vara som amerikaner.
Kanske kommer en vändning nu, kanske börjar amerikanerna snegla på Sverige och att vi faktiskt minskar i vikt när vi inte följer de kolhydratrika råden!

Jag brukar gå till badhuset någon eller några gånger i veckan för att simma och det slog mig i förrgår när jag var där. Tidigare har jag alltid känt mig rund, kanske inte fet, men rund. Nu är jag snart minst, då går ändå inte de "största" dit.
I dagsläget är jag ca 180 hög och väger ca 78 kg, alltså inte speciellt liten, jag har lyckats bli av med magen och tror i alla fall att jag ser lite tränad ut.

Nu kom vi osökt in på träning!
Jag har blivit intresserad av stenåldersträning, eller mer exakt the primal blueprint. Att de flesta pass hålla pulsen mellan 55-75% av maxpuls, att någon gång då och då, kanske var 7-10 dag köra ett all-out pass där jag ger gärnet i ett antal spurter antigen på cykel, löpning eller kanske i bassängen. Ibland lyfta tunga vikter, i mitt fall stenar, träd, klänga i grenar, olika upphopp, armhävningar och liknande. Att leka, dvs göra roliga saker där kroppen ingår, kanske kasta frisbee, spela fotboll eller något annat skoj.
Jag kan lova att efter att kört stockalyft är jag riktigt trött.
Att ligga och pumpa hela tiden på en puls som är 75+ under en timme kanske tre gånger i veckan skadar mer än det hjälper, stresshormoner utsödras och kroppen blir mer infektionskänslig. Dessutom tränar många samma sak vecka ut och vecka in, kroppen vill ha variation, den vill chockas!

Börja ditt nya liv nu, du hittar länkar till många intressanta sidor i högerspalten.

"Tänkt inte på vad andra tycker, gör det andra inte tänkt"

Inga kommentarer: